Lecție gratuită de marketing

Lecție gratuită de marketing

Salutare,

Astăzi venim cu concepte de marketing care în mod normal costă între “câteva cărţi” şi “câteva workshopuri”. Adică noi am plătit pentru ele într-un fel sau altul, iar tu le primeşti gratuit în această serie de “spoilere SetUP”.

Te rugăm să fii concentrat şi atent, deoarece aceste informaţii se aplică în absolut orice business (sau domeniu de activitate)… DAR ÎN SPECIAL ÎN SETUP.

Treaba merge cam aşa: orice domeniu de activitate ai avea, ai un client sau beneficiar. Cineva care te alege pe ţine în detrimentul concurenţei tale.

Fie că eşti mecanic auto, ospătar, programator, project manager, şofer, sau antrenor de fotbal… vei avea concurenţă. Şi diferenţa între ţine şi concurenţă este marketing-ul.

Vei spune: „Bine băieţi, cum să fie marketing-ul?” Diferenţa reală este nivelul de skill. Cât de bun eşti la meseria ta.

Ar fi super frumos să conteze cel mai mult nivelul de skill. Ar fi excepţional… dar nu se întâmplă aşa în realitate.

Dată fiind natură umană, faptul că suntem ocupaţi şi obosiţi, faptul că suntem animale sociale – cel mai des câştigă cel care ştie să se vândă cel mai bine! (marketing)

Evident că degeaba eşti bun dacă nu ştie nimeni acest lucru, dar este chiar mai nedrept decât atât. Ai putea să fii bun şi într-o poziţie crucială într-o companie, şi lumea să nu observe măcar muncă ta. Vorba aia „Când managerul îşi face treaba bine, nimeni nu observă. Când nu îşi face treaba bine, toată lumea îşi da seama imediat.”

Şi aici intervin abilităţile de comunicare, pentru că şi marketing-ul este, în fond, o colecţie de abilităţi care îţi permit să comunici eficient.

Sperăm că te-am convins de importantă abilităţii de comunicare şi a uneltelor de vânzare, că să putem trece la informaţii concrete.

Regula nr. 1 – Niciodată nu te baza pe faptul că interlocutorul te va înţelege

E de bun simt să te gândeşti: „dacă eu depun efort să îi înţeleg pe ceilalţi, şi ceilalţi vor depune efort că să mă înţeleagă pe mine”. Uneori o vor face, dar de cele mai multe ori nu. Atenţia oamenilor variază în funcţie de vreme, de starea lor de spirit, de ce au mâncat dimineaţă şi de viaţă lor amoroasă. Ideea e simplă – nu te poţi baza pe interlocutor, atunci când ai ceva important de spus.

Trebuie întotdeauna să vorbeşti foarte simplu şi foarte clar, astfel încât oricine te aude (sau citeşte) să înţeleagă clar mesajul, fără riscul unor neînţelegeri.

Regula nr. 2 – Află cine este interlocutorul şi ce-l doare

În momentul în care vrei să comunici eficient, fie că este vorba de a vinde ceva sau pur şi simplu o dispută în trafic, este foarte important să ştii cui te adresezi.

Imaginează-ţi că vrei să convingi pe cineva să te ajute… să zicem cu mutatul de mobilă. Şi vorbeşti cu mai multă lume în vederea acestui lucru: cu fratele, cu un prieten şi cu un coleg de la birou care are o maşină mare.

Cu fiecare dintre aceştia vei vorbi diferit, deoarece cu fiecare ai o relaţie puţin diferită, şi în mod instinctiv te vei adapta relaţiei.

    Exemple orientative:

  • Cu fratele vei discuta că şi cum ajutorul este obligatoriu şi nu există loc de discuţie. “Să vii să mă ajuţi în weekend, că ţi-am zis că mă mut”.
  • Cu un prieten vei fi puţin mai rezervat decât cu fratele. “Ai timp să mă ajuţi cu mutatul în weekend?”.
  • Cu colegul de muncă va trebui să negociezi puţin. “Auzi, ai putea oare să mă ajuţi cu maşină 2-3 ore în weekeend? Rămân dator.”

Evident că nu toată lumea se poartă că în exemplul de mai sus, dar am vrut să subliniem cât de important este să adaptezi mesajul în funcţie de audienţă ta.

Întotdeauna să te gândeşti mult şi bine la cine te citeşte sau ascultă, ce valori are, ce relaţie are cu ţine în acest moment? Cu cât îţi este mai limpede cu cine vorbeşti, cu atât mai bun va fi mesajul tău. De aceea e mult mai uşor să comunici cu oamenii pe care îi cunoşti cel mai bine – pentru că poţi anticipa cum vor reacţiona la mesajele tale. Cu cât eşti mai apropiat de o persoană, îţi va fi mai simplu să apeşi pe punctele sensibile.

Oamenii acţionează în funcţie de dorinţe şi frustrări. Că să poţi discuta şi convinge pe cineva, trebuie să îi cunoşti dorinţele şi frustrările. Apoi totul se va aşeza la locul lui.

La prieteni şi familie, la persoanele pe care le iubim, le cunoaştem dorinţele şi frustrările, iar comunicarea este mult mai uşoară şi mai fluentă… deoarece ne cunoaştem audienţă. Cu bune şi cu rele.

Acordă timp acestui aspect înainte de a scrie ceva, sau de a avea o discuţie importantă cu cineva. Scrie câteva idei pe foaie, dacă ai timp. Câteva dorinţe şi frustrări, şi cum se leagă conversaţia ta de acele lucruri. Vei vedea că totul merge mult mai uşor.

Regula nr. 3 – „Mie ce îmi iese din asta?”

“What’s în it for me?” sau diferenţa dintre feature şi beneficiu

Să spunem că vinzi un televizor pe OLX, şi ai de făcut un titlu pentru anunţul tău. Cu exemple de pe OLX:
TV-Image

– Nicio informaţie suplimentară. Nu îţi ajuţi clientul să cumpere de la ţine. Nu îl încurajezi să dea click. Nu ştie exact cât de mare e diagonală, cât de vechi este sau cât de uzat.

Acum să luăm un exemplu mai bun:
TV-Image

– Nu este ideal, dar acest anunţ îţi da anumite features ale produsului – caracteristici ale acestuia. E LED, full HD, 80 cm, nou + garanţie. Deja este net superior primului anunţ deoarece clientul poate vedea dintr-o privire tot ce trebuie să ştie despre acest TV că să decidă dacă este sau nu interesat.

Şi un exemplu foarte bun ar fi următorul:
TV-Image

– Începi cu ceva ce atrage atenţia. 2 ANI GARANŢIE – cu litere mari. Apoi începi să enumeri features, că în exemplul de mai sus, iar la final mergi pe un beneficiu personal. Cum te afectează un TV? Ce faci cu el?

– Te relaxezi! Te uiţi la el, singur sau cu prietenii şi familia. „Relaxează-te în faţă unui ecran de 80 de cm!” În acest moment, cititorul îşi va imagina deja că e posesorul TV-ului, iar decizia pe care trebuie să o ia devine mult mai limpede.

Exact acestea sunt principiile pe care ne bazăm când facem listările de pe Amazon.

Caracteristicile unui produs sunt importante. Aceste features (cum se numesc în engleză) ne descriu cât mai exact produsul.

Dar tu va trebui să transformi acele features în beneficii.

    Exemplu:

  • Feature: diagonală TV 80 cm
  • Beneficiu: îţi vei urmări serialele că la cinema datorită diagonalei de 80 cm

Oamenii nu vor o înşiruire de caracteristici, nu pe asta îşi cheltuie banii… ci vor să îşi crească nivelul de confort, să-şi îmbunătăţească într-un fel sau altul viaţă.

Acesta e scopul nostru, al tuturor, iar beneficiile sunt un mijloc prin care să comunici cât mai eficient cu publicul tău ţintă. Să nu îi dai tema de casă să îşi bată el capul că să traducă features în beneficii, faci tu toată muncă asta pentru el… astfel încât comunicarea să meargă perfect.

În momentul în care te lansezi pe Amazon cu propriul produs, va trebui să aplici acest tip de gândire pentru celebrele BULLETS de la orice produs. Acolo trebuie să explici de ce e o idee bună să investească în produsul tău şi nu în altele.

Succesul se construieşte din victorii mici, iar marketing-ul este una dintre cărămizile cele mai importante din construcţia acestui model de business.

Dacă simţi că acest tip de afacere este pentru ţine, că de obicei, te poţi înscrie aici:http://amzsetup.ro/prezentare-curs/

Dacă nu simţi nicio atracţie faţă de Amazon, îţi recomandăm să ţii totuşi cont de informaţia de mai sus, deoarece comunicarea este vitală în orice domeniu de activitate.

Sper că te-au ajutat aceste informaţii. Pe curând!

Citește mai mult

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz